Visar inlägg med etikett Filippa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Filippa. Visa alla inlägg

tisdag 6 november 2012

Pan!

Mamma, pappa, där, här, arg och så kom ditt första ord på spanska idag! Pan! Filippis, min lilla sötnos, vi är alla så glada i dig. Familjens lilla docka, som blir så stor så snabbt, att knappt hinner med. Du gör oss så lyckliga, vår lilla Filifjonka.

onsdag 4 juli 2012

Filippa 11 månader

Tiden går fort när man har roligt. Och med dig mitt kära lilla hjärta så är allting så roligt och lätt. Du är alltid glad, alltid alltid alltid glad, du är verkligen en sådan otroligt snäll liten flicka. Mammas lilla hjärta. Vi har så mysigt ihop på dagarna du och jag, mest av allt tycker om att vara i parken och söker verkligen upp andra barn. Jag tror att du saknar syrran på dagarna, och att det är därför du gärna vill till andra barn. Hon är så snäll din storasyster med dig, ni har så himla mysigt och roligt ihop, henne är du bara så glad i mitt lilla hjärta. Och pappa förstås, du verkligen rusar fram till dörren när du hör hans röst. Du blir verkligen exalterad och slår på mamma så att hon ska röra sig mot dörren. Både du och Felicia springer fram till honom och det gör honom så lycklig. 

På din något försenade 10 månader kontroll den12 06 28 (2 dagar innan din 11 månaders dags) vägde vi och mätte dig. Du vägde 11,5 kg och är 73,5 cm lång. Jämfört med syrran är du lite kortare och pytti lite tyngre. Eftersom mamma missat både din och syrrans tider för 10 månaderskontrollerna så är era mått inte direkt jämförbara, det händer så mycket på 1 vecka med små barn och det borde orättvist att påstå något annat.  Stora syrran kunde inte krypa alls och det får du verkligen göra. Kommandostil såklart men det räknas det med. Läkaren tyckte för övrigt att du verkade väldigt välmående. De kollade dina höfter, om du kunde slå ihop två klossar och resa dig upp mot möbler. Och honey boney, allt det där har du kunnat göra i flera månader nu. Jag nästa gång får ge dig lite svårare prov. 

Annars så gillar du att gå mycket och vill ta på allt. Nu räcker det med att vi bara håller i en hand. När du håller i dig i möbler har du också upptäckt att du kan böja dig ned för att plocka upp saker. Ett litet men viktigt steg i din utveckling. Kan själv och peta & pilla stadiet är en bättre beskrivning på vart du befinner dig nu. Sedan har du vid flera tillfällen tagit egna steg och har börjat stå själv - helt utan stöd i flera sekunder - ja ändå tills du märker att mamma släppt, då rasar du som en potatissäck och så skrattar vi åt det tillsammans. Roligast av allt är vår låtsas skratt, vi är så lika du och jag min kära lilla kotte, och du verkligen myser när vi står framför spegel tillsammans och skrattar vårt tokiga skratt. Din 11 månaders bild kanske inte är det mest smikrande, men såhär roligt har vi varje dag med vårt låtsas skratt. Love you min kära lilla kotten. Mini me, you complete me!


tisdag 12 juni 2012

Hejdå Simskolan!

Sista babysimlektionen avklarad och nu säger vi hejdå till Sickla köpkvarter och Vattenhuset för gott. Hanna, vår instruktör var bara så himla duktig men usch så jobbigt det är att inte komma med 74:n varendaste gång. Filippa är helt utslagen efter simningen och då borde det skönt att åka tillbaka till Söder i lugn och ro. Men nej istället sitter vi och väntar och hoppas på nästa buss....

onsdag 1 februari 2012

Filippa 6 månader

Första tanden dök upp 120129 - då var mamma på bio med sin kompis Ursula och då fick mormor  "äran" att berätta detta för henne. Mamma vart arg över detta för bara dagarna innan hade vi varit på promenad med våra bästisar Carola och Nicole. Och lilla jag var så otröstlig och blödde från underkäken. Dumma mamma trodde jag rivit mig på min Ellas Kitchen. Två dagar senare dök det en ny tand upp på höger sida. Den fick mamma se först iaf. Tur det! Och såhär SÖT ser man ut då, då man har två bissar alltså. Men ni tänker säkert inte så mcyket på dem....speciellt inte med mina två stora vackra ögon som lyser upp hela er tillvaro. Mamma, tycker jag är lik henne, men det är nog bara för att jag är så vacker och snygg, och söt och fin, och gullig och hennes fina lilla gris, och hennes kära lilla hjärta....Ja, den där mamman alltså. Ja mycket älskar hon mig iaf. 

Vikten och längden togs när jag var 6 månader och 19 dagar 120220 och låg på 68 cm och 9.780 g. Stor tjej, stark tjej, lycklig och vacker tjej som alltid skrattar och ler. Förutom när jag behöver sitta i vagnen, det tycker jag inte alls om. Vägra sitta, det gör jag öven i bilen. Då får mamma, pappa och Felicia en skrikkonsert. Sitta, det tänker jag bara göra i matstolen och i gåvagnen då kan jag sittspringa, backa, och springa lite till. Helst till pappa, när han kommer hem från första tv-passet. 


onsdag 2 november 2011

Filippa 3 månader

2011-11-01 
Min lilla tjej är nu hela 3 månader. Mitt underbara, söta och snälla lilla barn. Jag älskar när du ler, jag älskar när du somnar bredvid mig, jag älskar att vakna bredvid dig och jag vill inget hellre än att vara dig nära hela tiden min söta lilla tjej. Tack för alla dagliga leenden och skratt du bjuder mig på varje dag. Åh som jag bara älskar när du ler mot mig lilla Filippa, ditt tandlösa leende, dina runda tjocka kinder och dina fina smilgropar. Det är så gulligt, för du är nästan lite blyg när du ler, du drar upp dina knutna små nävar mot ansiktet precis som om du försökte gömma dig bakom dina händer. Men du ska veta en sak min söta lilla dam, du ska aldrig skämmas eller dölja dig bakom något, för du min söta lilla tjej är perfekt i alla avseende och dessutom har du en god och ödmjuk själ. Du ger oss så mycket kärlek och glädje och vi älskar dig så mycket lilla gulliga, snälla Filippa. 



Du har nu också fått ditt första vaccin och vi passade då på att väga och mäta. Och det är inte konstigt att jag är trött Filippa, min lilla lilla gullegris, har ammat till sig hela 7220 g och är numera hela 61 cm lång. Du slår till och med syrrans rekord min lilla tjocka gosiga korv. Gosigast av allt är dina små tjocka lår. 

Tänk er vilken glädje, jag har välsignats med två små Buddhas här hemma. Ingen mamma kan vara mer stolt över sina kottar än mig. Faktum är att det är mitt fel, jag bjuder dig på en patte latte alldeles för ofta istället för att ta striden när du visar minsta lilla missnöje....jag har sagt det förr och jag säger det igen. INGEN av mina barn ska någonsin behöva gå hungrig eller känna att det behöver närhet. Även om viktkurvan pekar rakt uppåt :)
Love you chiquitita linda!!!!

måndag 3 oktober 2011

Filippa 2 månader



Min minsta lilla tjej har hunnit bli 2 månader och hon har börjat både le och skratta. Hennes skratt det gulligast gurglande ljudet and I love every minute of it. Hon älskar när jag lägger henne bredvid mig i vår säng. Hon vet att det då är dags att sova och mysa hela natten lång och det är oftast då jag belönas med dessa underbara leenden. För en mamma så finns det inget mer belönande än när ens lilla bebis ler sitt stora, breda, tandlösa leende mot en. Filippas blick säger mer än tusen ord, den utstrålar kärlek, värme och ödmjukhet och jag har glad att just jag får vara mamma åt denna perfekta lilla skapelse. 

Precis som med Felicia så tror jag att Filippa kommer vara tidig med sitt tal, hon svarar redan nu med väldigt olika bebisljud och härmar ansiktsuttryck väldigt bra. Filippa älskar också att mysa i famnen och tur som hon har finns alltid mamma, pappa eller Felicia nära. Det finns inget gulligare än när Felicia sitter med henne mellan sina ben i soffan. Tillsammans kan de sitta så i 10 minuter utan att någon av dem klagar. Jag är så glad att jag får uppleva den här bebistiden all over again, jag njuter verkligen till fullo den här gången och det är verkligen så underbart att bara få gå hemma och mysa med sådana pluttisar som jag har! Älskar er så mycket mina fina flickor!!

torsdag 22 september 2011

2 månaderskontroll

57 cm och hela 5760 g. Liten har blivit STOR och ja, hon gör allt sånahär småttingar ska göra plus lite till såklart. Precis som Felicia fick hon extra "credit" för att hon svarar på tilltal och försöker snacka tillbaka. Sådana är vi flickorna i denna familj, vi har alltid en kommentar i fickan och vill alltid ha sista ordet. 
Mama is racing both her girls right!

'

Till skillnad från den gamla BVC tyckte både sköterskan och läkaren att det var mycket bra att Filippa hade bra aptit. Den svenska vintern är lång och vi har många härliga virus sjukdomar att se fram emot och hon kommer behöva sina små lovehandles som reserv när RS-virus och vinterkräksjukan drabbar oss. Peppar peppar, men ja, ni vet det kommer komma. Så är det bara.

torsdag 1 september 2011

Filippa, 1 månad

Lilla, söta Filippa. Grattis min lilla tjej idag blir du en hel månad mitt lilla hjärta. Du är världens snällaste min fina bebis, du gråter aldrig, gnäller sällan, sover bra och äter mycket. Rena, rama drömbebisen är precis vad du är.




Du trivs bäst antingen i famnen på din pappa eller mig och du sover som bästa mellan oss två i vår säng på nätterna. Det har varit en väldigt lugn period som gått otroligt snabbt och duktig som du är så hänger du bara med. Jag ser så fram emot att få se dig växa och utvecklas. Jag är så nyfiken på hur du kommer att bli, hur du kommer att se ut och vad du kommer att gilla.  Samtidigt vill jag inte att du ska bli stor för den här tiden är så kort och går så snabbt ändå. Tids nog kommer svaret på dessa frågor antar jag, under tiden ska jag bara se till att njuta av den här underbara tiden. Tack för den här månaden min fina lilla bebis, jag trodde inte att jag kunde bli lyckligare än vad jag redan var men du har motbevisat mig. Jag älskar dig mitt lilla hjärta. Tack för att du valde mig som mamma.

tisdag 9 augusti 2011

Filippa 1 vecka.

Filippa har hunnit bli en 1 vecka + 1 dag.  2011-08-08 var hennes beräknade födelsedatum men vi "vräkte" henne lite tidigare som ni känner till. Under sin första vecka han hon sovit, ätit och bajjat mestadel. När vi lämnade BB vägde hon 3330 g och på återbesöket på BB i lördags hade hon gått 140 g. Idag är det dags för första besöket på BVC och jag tippar på att hon nu har nått din födelsevikt då hon äter fantastisk bra. Hon har även börjat vara vaken några längre stunder men aldrig mer än 30 min. Första veckan som tvåbarnsmamma har därför varit a piece of cake så länge. Jag får hoppas att detta inte är lugnet före stormen bara. Ludde kommer vara ledig ca 9 dagar till, så snart får jag testa på hur det kommer se ut framöver då man är lämnad ensam åt sitt öder. Det kommer bli intressant. 

Såhär efter 1 vecka är jag också helt inne på att ge upp amningen redan nu. Det gör bara vansinnigt ont och det är jobbigt att gå runt med spända mjölktuttar när man har en snart 3 årig tjej som vill kramas, busa och leka hela tiden. Filippa fick lära sig att ta flaskan redan första natten och vi kommer få bättre koll på hur mycket hon äter om om vi bara ger ersättning. Samtidigt så är amningen en väldigt enkel väg ut när barnen är ledsna eller har ont. När Felicia hade RS virus t ex så var amningen det enda jag hade att förlita mig på då de inte skrev ut antibiotika. Med andra ord har jag en del "though decisions" to make och jag vet varken ut eller in. Pest eller kolera, vad tycker ni?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...