måndag 31 augusti 2009

Ett snorigt troll

Det är precis vad jag är och det beror inte pga att mina två smurfar har smittat mig med sin förkylning inte utan pga att jag inte kan sluta böla då min allra sista dag som mammaledig snart kommit till sitt slut.
Jag hade planerat en hel dag för mig och Feli men ingenting blev gjort då jag bara gått runt och bölar och snorat likt en fjortis som nyss fått hjärtat krossat. Att behöva gå tillbaks till jobbet på heltid imorgon känns som ett straff (ok, and here comes the tears again) och inte som den befrielse jag trodde att jag skulle känna. Faktum är att jag skäms för alla gånger jag beklagat mig om hur jobbigt det är att vara mammaledig, för visst DET ÄR jobbigt men det är samtidigt också den mest underbara tid jag haft. Min lilla bumbi, mamma kommer sakna dig så mycket. Att inte få se dig, pussa & krama dig under 10 h/dagen är tortyr. ÅÅh honey, I miss you so much already.

onsdag 26 augusti 2009

Tant Malin...

Igår: Shopping med underbara Olivia & sockersöta Miranda
Idag: Färga håret och få besök av världens bästa Carola. Mamsen ska fixa hennes naglar inför vännernas bröllop i helgen.
Imorgon: Jobb och AW, men inte vilket AW som helst utan jag har glädjen, nöjet och turen att få gå ut och busa med tant Malin. Ska på någon form av tillställning med mat och spelning av självaste Timbuktu. It's gonna be great. Malin sprider äntligen lite av sin stjärnglans & glamour över den här övertrötta lattemorsan. This is something to celebrate. Jag ser endast EN negativ grej med detta och det är att jag nu måste uppdatera min garderob från våren 2007 till hösten 2009 och det pronto! Svarta-mamma-tights med gröt fläckar lite här och där går bara inte. Hur fixar man en media-look på ett par timmar och framför allt hur fan trollar man bort spåren av vad en graviditet gjort med ens mage?

söndag 23 augusti 2009

Grattis Felicia 1år.

Oh f*ck me Jesus, not one but twice säger jag bara. Kalas nr 2 är nu avklarat och jösses vad mycket vi har stressat och slitit. Summerar helgen med orden, trött, glad och innerligt tacksam.
Det var ett tag sedan jag skrev och detta beror på att världens vackraste har fyllt 1 år! Vi haft 2 olika kalas. I en barnfamiljvärld betyder detta minst 4 kg pastasallad, 3 hemlagade tårtor, x-antal ballerinakex och många många liter kaffe & läsk. Vi har verkligen haft en helt underbar helg. Alla vi älskar och tycker om har mer eller mindre varit här. Vi hade en del bortfall pga av förkylningar osv men underbara som alla våra vänner är har de ändå skickat med gåvor och/eller uppmärksammat vår lilla dotter på ett eller annat sätt. Jag är så tacksam att jag har Er alla i mitt liv. Felicias första år har varit så mycket rikare tack vare er min underbara familj, alla fina mammor, nya & gamla vänner, jag såå tacksam och djupt rörd.
Can you ask for more? Nope I don't think so. Underbara vänner, underbara gåvor och en alldeles underbar 1 åring. I'm truely blessed. Thank you all!!!

torsdag 20 augusti 2009

Önskelistan, del 4

Önskelistan fortsätter....blandade reaktioner har man fått minst sagt, men saken är enkel. Om man vill uppmärksamma min dotter som IDAG fyller 1 år ger man antingen ingenting eller whatever comes from the hearth. Jag gett förslag på jag själv skulle vilja köpa till henne, hur ni andra sedan gör är det upp till Er. Feli kommer med all säkerhet uppskatta allt oavsett. Framför allt kommer hon att uppskatta inslagspappret och snöret. Så ge henne lite sånt :D
  • Resväskor från Kalikå! Tre olika storlekar, ett MÅSTE i barnrummet. Feli önskar sig dessa jätte, jättemycket. Speciellt nu när hon ska samla på allt i MINA väskor och gå iväg. Aja baja Feli mammas nya Marc får du inte låna ännu... Dockvagnen ur samma Kalikå-serie är bara för söt. Dockor är inte något Feli intresserat sig för ÄNNU men Nallen kanske kan få sig en ride så länge? Dockan Busan får vänta på sin tur helt enkelt. Önskar den jätte, jätte, jättemycket.




tisdag 18 augusti 2009

Önskelistan, del 3


Telefoner det är något min dotter verkligen gillar och något jag konstigt nog aldrig köpt till henne. Här är två olika varianter i två olika prisklasser.

Inför inskolningen...

Den 12 oktober kommer Feli att skolas in på dagis. Jag är nervös, 40 timmar av no controll what so ever. Strangers som ska lära sig tolka Felis alla signaler. Kommer hon att få äta sig mät? Kommer de byta lika ofta på henne som vi gör? Kommer hon att vara glad precis heeela tiden? Svaret är säkert nej på samtliga frågor MEN andra kids har överlevt så det borde min Feli också göra? Trots detta kan jag inte låta bli att oroa mig. Tänk om de tappar bort henne? Glömmer henne någostans? GOD varför var du tvungen att växa upp så snabbt Feli?

I jakten på något som lugnar hittade jag följande artikel på Allt För Föräldrar. Det var väl inga direkta nyheter men väl något att tänka iaf.

1. Positiv inställning.– Det gäller att föräldern är positivt inställd till att barnet ska börja på förskolan. Förälderns positiva inställning smittar nämligen av sig på barnet och då känner sig barnet tryggt.

2. Gott samarbete med personalen.– Inskolningarna kan se olika ut, vissa är tre dagar långa och vissa är längre än så. Men oavsett vilken typ av inskolning man har är det ett bra tillfälle att få inblick i vardagen på förskolan. Ibland kanske man som förälder inte riktigt förstår varför man gör si och så eller inte känner att man har koll. Våga då fråga! Det blir lättare för både personalen och föräldern om man tar upp de funderingar man har och kan få svar på dem.

3. Var bestämd vid lämningen.– När det är dags att lämna barnet på förskolan är det viktigt att man bestämt sig för att gå, även om barnet börjar gråta. Man måste lita på att gråten går över och att personalen kommer att ta hand om barnet. Går föräldern tillbaka när barnet gråter så får barnet signalen att ”okej, gråter jag så kommer mamma/pappa tillbaka”. Ge istället pedagogen och barnet en chans att bekanta sig med varandra. Oftast går gråten över snabbt.Men skulle barnet vara otröstligt ringer personalen självklart till föräldern.

4. Var aktiv vid inskolningen.– Oavsett vilken typ av inskolning man har bör föräldern vara aktiv. Som aktiv förälder deltar man i och intresserar sig för allt det som barnen gör under inskolningen. Man sitter med och sjunger och leker. Kan man inte sitta med och sjunga kan man i alla fall intressera sig för de rutiner som förskolan har.– Enligt den gamla skolan ska föräldern vara så ointresserad som möjligt, men som tur har den skolan nästan försvunnit helt.

5. Våga släppa ditt barn.– Låt ditt barn få upptäcka på egen hand. Sitt som sagt gärna med, men följ inte efter ditt barn hela tiden. Utan håll dig gärna på samma ställe, så kan barnet känna en trygghet i att det vet var du finns, utan att det får ett behov av att alltid ha dig nära.

måndag 17 augusti 2009

Feli...

Jag är så glad, den 26 juli gick Feli sina första 4-5 steg själv. Nu 3 veckor senare, sitter jag vid datorn och sköter firman medan Feli går runt, runt, runt på egen hand i hela lägenheten. In på sitt rum, tillbaks till mig i vardagsrummet, in i köket för att stöka och tillbaks till sitt rum. Jag som var så glad första gången hon sa mamma. Nu går hon på egen hand.
L kom hem set igår ikväll och eftersom han har varit borta ett par dagar så har han inte sett hur hon har förfinat sitt walk. Från korta promenader, till att gå på egen hand. I morse sprang han lyriskt in i sovrummet och skulle informera. Jag var inte förvånad, Feli har alltid utvecklats så fint, och de senaste dagarna hon verkligen tagit en stort språng. Min dotter fortsätter att sätta standard och jag kan inte vara gladare.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...